Ofte stillede spørgsmål
Her kan du læse ofte stillede spørgsmål.
Måske er det, fordi du bruger en browser, som er indtillet til ikke at bruge Javascript.
Både menuen og visse andre dele af siden bruger Javascript, og derfor kan din browser have problemer med at vise menuen korrekt.
Hvis du støder på problemer med din browser så skriv endelig, så jeg kan tage et kig på problemet. Indtil videre kan jeg kun anbefale
at bruge den nyeste version af din browser. Jeg tester hjemmesiden på Firefox, Chrome, Edge og Safari, og alt skulle gerne fungere, hvis du bruger
den nyeste version af en af disse browsere.
Til toppen
Det kræver megen øvelse at lære at tegne. Jeg kan starte med at fortælle om min skitseteknik:
Jeg kan meget godt lide at bruge
blå farveblyanter til at lave de tidlige layout-tegninger. Jeg bruger Col-erase-blyanter, men normalt visker jeg ikke så meget i tegningerne.
Når du tegner skitser, er det bedre at arbejde dig frem mod det færdige billede med tålmodighed, hvor du først roligt skitserer de primære former
med meget lidt tryk på blyanten og uden at lave nogle mørke linier, før du er absolut sikker på, hvor du vil have dem. Når du tegner
figurer, skal du igen starte med de grundlæggende former. Gem hår, tøj, fingre osv. til senere. Denne teknik minder om
den måde, kunstnere arbejder med sten eller ler. Fjern langsomt lag efter lag indtil du står med den færdige figur. Hvis du skynder dig for meget, vil du helt sikkert
komme til at lave fejl.
Når jeg har skitset tegningen, skal jeg først være sikker på, at jeg er helt tilfreds med tegningen, jeg har lavet.
Selvfølgelig skal vi alle trække grænsen et eller andet sted, men du vil opleve, at jo mere du har lært, jo mere kritisk bliver du også over for dine egne tegninger. Det kan være svært at få øje på fejl i en tegning, som du har arbejdet på de sidste to timer, så: Lad den
ligge og tag en kop varm chokolade. Når du kommer tilbage, vil du kunne se på tegningen med friske øjne. Et andet trick er at se på din tegning i spejlet. Det lyder tosset, men det virker!
Når du er helt tilfreds med din tegning, er det tid til at strege den op. Jeg bruger enten 0.5 filt-spids penne eller 0,5 HB-stiftblyanter. Hvis linierne bliver for tynde, vil en scanner have svært ved at opfatte dem. At strege billedet op er en kunstart i sig selv. Det er ikke blot et spørgsmål om at gøre blyantsstregerne
mørkere - jeg har set hundredvis af gode skitser blive ødelagt at denne opfattelse. Når du streger op, skal du endnu en gang med hvert pennestrøg
føle figuren, som du streger op. Ellers vil du miste vigtigt perspektiv og design i det færdige billede. Husk: En opstreget linie skal kunne erstatte to til tre blyantslinier, men den skal se nøjagtigt lige så godt ud som
alle disse linier tilsammen.
Hvis du har nogle animatorer, assisterende animatorer, tegneserietegnere, inkers eller inbetweenere blandt dine venner så spørg dem, og de vil give mig ret. Resten af dine venner vil for øvrigt også, når de først har set den forskel, en god opstregning gør.
Når jeg scanner en tegning, scanner jeg det altid i overstørrelse. Når jeg så formindsker det farvelagte billede, vil alle mindre urenheder forsvinde.
Til toppen
Jeg bruger primært Adobe Photoshop. Ved vektoropgaver bruger jeg Adobe Illustrator.
Når jeg har scannet tegningen i sort/hvid, konverterer jeg det til RGB-mode (Photoshop). Så foretager jeg en grundlæggende farvelægning (uden skygger) af alle dele af tegningen. Nå alle dele således har deres grundtone, laver jeg skyggerne.
Ved opgaver som f.eks. har elementer, som skal kunne flyttes i forhold til hinanden, vil jeg kunne placere disse elementer i deres egne lag i tegningen. Det er altid en stor hjælp for mig at vide dette på forhånd.
Til toppen
Selvfølgelig!
Det er meget vigtigt for mig at holde god kontakt til dig som kunde under hele processen. Dette
giver dig sikkerhed for, at
du får, hvad du kunne tænke dig rent illustrationsmæssigt, og
det sparer
mig tid, når jeg ikke arbejder i den forkerte retning.
Jeg lægger altid ud med at lave nogle løse skitser, som du så får muligheden for
at kommentere på. Når vi på denne måde har fundet selve grundlaget for motivet og designet
på figurerne, går jeg videre med at rentegne illustrationen og føje eventuelle detaljer til.
Hvad angår farvelagte motiver så er processen omkring farvelægning den samme: Jeg lægger
et lag grundfarver, dvs. en "flad" farvelægning uden skygger, som du som kunde får mulighed for at kommentere på, og så laver
jeg eventuel skyggelægning osv. - dette er dog selvsagt ikke muligt ved ikke-digitale teknikker som f.eks.
akvarel.
Under hele forløbet holder jeg dig løbende informeret, og ved større
produktioner sender jeg jævnligt oplysninger om, hvor langt jeg er kommet med dine illustrationer.
Hvis du har lyst, kan du eventuelt tage et kig på et eksempel på
et produktionsforløb fra en af mine tidligere opgaver!
Til toppen
Betalingssystemet afhænger af, hvor godt vi kender hinanden. I begyndelsen arbejder jeg på følgende måde:
Når jeg er færdig med din illustration, sender jeg dig den som en lille JPG-fil. Billedet vil være stort nok
til, at du kan se, at jeg er færdig og, at din illustration er klar. Samtidig sender jeg dig en faktura med detaljer omkring,
hvordan du kan betale (enten ved at overføre pengene til min konto eller ved at sende en check).
Så snart jeg har registreret din betaling, sender jeg dig den færdige illustration i det format, du kunne tænke dig
(inden for mulighederne, selvfølgelig). Enkelt og ligetil!
Hvis du har flere bestillinger, kan vi ændre betalingssystemet henad vejen, så du
f.eks. kan få tilsendt en færdig illustration i fuld størrelse, før du
reelt har betalt.
Heldigvis sker det yderst sjældent, at folk viser sig at være dårlige betalere. I de tilfælde hvor betaling udebliver, forsøger jeg først at opnå
kontakt pr. telefon eller pr. brev. Hvis kontakten ikke er mulig, udsendes rykkere og herefter overgår sagen til RKI.
Til toppen
Sagtens!
Jeg sender altid dine illustrationer i Photoshop-format, eller et andet format, som du kunne tænke dig (forudsat at mit grafikprogram kan konvertere til/gemme
i dette format).
Nogle filtyper kan ikke bevare deres egenskaber i alle filformater. F.eks. kan man ikke gemme en vektorfil i JPG og stadig samtidig
kunne skalere den frit, som man kan med vektorfiler, men bare spørg - så skal jeg nok hjælpe.
Til toppen
Nej, det gør jeg som hovedregel ikke. Grunden til dette er, at jeg arbejder som selvstændig freelancer, og altså ikke sidder på et
stort studie med en masse forskellige opgaver og mange ting at se og lære for en eventuel praktikant. Det eneste, man som praktikant vil opleve, ville
være at se mig sidde og tegne eller bearbejde billederne på computeren.
En anden grund er, at jeg som freelancer ikke altid kan forudse, hvor meget arbejde jeg vil have i en bestemt (praktik)uge. Man kan som praktikant med andre
ord risikere, at jeg netop denne uge ikke har nogle bestillinger, og at ens praktikperiode med andre ord er spildt.
Til toppen
Så længe det ikke er noget, du sælger, og du kun bruger illustrationer
fra den personlige del af hjemmesiden (dvs. den del du kommer til, når du
klikker på "Pers. homepage"-linket på forsiden), er du velkommen til at bruge
alle billeder i forbindelse med signature tags osv.
Alle illustrationer i freelance-delen af min hjemmeside er blevet købt af
forskellige firmaer og enkeltpersoner, og du må derfor ikke benytte disse
billeder.
Når du linker, så brug denne URL: www.jakobkramer.dk
Hvis du har spørgsmål, skal du bare skrive!
Til toppen